Interactievaardigheidstraining: 

Taaldenkgesprekken in alle vakken

Interactievaardigheidstraining

Taaldenkgesprekken in alle vakken

leerkracht/docent

Je bent leerkracht of docent in het onderwijs en je wilt de taal- & denkontwikkeling van je leerlingen of studenten bevorderen.  


Als trainer en coach bied ik een interactievaardigheidstraining aan waarin je leert taaldenkgesprekken te voeren met je leerlingen of studenten.   

Liever geen training samen met anderen? Individuele coaching is ook mogelijk.


Interesse? 

team leerkrachten/docenten

Je bent leidinggevende van een onderwijsinstelling en je wilt je team professionaliseren in het stimuleren van de taal- & denkontwikkeling van leerlingen of studenten. 


Als trainer en coach bied ik een interactievaardigheidstraining aan waarin het team leert taaldenkgesprekken te voeren met hun leerlingen of studenten.




Interesse? 

Inhoud van de training

In deze training leer je bewust specifieke interactievaardigheden in te zetten tijdens gesprekken met leerlingen, waardoor je de taal- en denkontwikkeling van de leerlingen stimuleert. Deze gesprekken noemen we taaldenkgesprekken en kunnen bij alle vakken op school gevoerd worden.


Een taaldenkgesprek kan gaan over:

- hoe een verhaal uit de jeugdliteratuur geschreven zou zijn vanuit een ander personage (taal), 

- wat er zou gebeuren als alle sneeuw in de skigebieden tegelijk zou smelten (aardrijkskunde) 

- hoe de Egyptenaren destijds de piramides hebben kunnen bouwen zonder machines (geschiedenis). Het gaat daarbij niet uitsluitend om feitenkennis. Het gaat ook om het denken en redeneren dat bij het betreffende vak hoort. 

Opzet van de training 

In drie tot vier maanden werk je aan je eigen interactievaardigheden en oefen je in je eigen klas met het stimuleren van de taal- en denkontwikkeling van de leerlingen door het voeren van taaldenkgesprekken.

De training bestaat uit vier of vijf groepsbijeenkomsten, afgewisseld door oefenperiodes van een aantal weken en twee of drie individuele coachingsmomenten. Met name de regelmatige oefening in de praktijk en de coaching hebben tot doel te zorgen voor verankering in het dagelijks handelen.